Coaching betekent dat je in een 1-2-1-setting een vaardigheid onder de knie krijgt. Het kan meestal on-the-job gebeuren. Je leert op eigen ritme én tempo. Door de persoonlijke benadering en de onmiddellijke toepasbaarheid gaat het verwerven van nieuwe competenties veel sneller. Je focust immers enkel op jouw eigen leerdoelen en niet op die van een hele groep. Bovendien kan je in alle vertrouwen fouten maken en daar leert men tenslotte toch het meeste van.
Coaching kan ook in een klein gezelschap gebeuren (max 3), zolang de leerdoelstellingen én het niveau van alle deelnemers overeenstemmen. Bij coaching à la carte worden bitesize topics aangeboden om snel een deelaspect van een competentie onder de knie te krijgen.
Je opteert best voor training wanneer je veel baat hebt bij het “leren via anderen”. In sommige teams is het ook effectiever om een nieuwe vaardigheid “collectief” te leren.
Je kan opteren voor coaching voor zowat alle domeinen waarin ook training wordt aangeboden. Inhoudelijk is er immers weinig verschil: onderhandelingstechnieken of de ideale e-mail worden er, bijvoorbeeld, niet plots anders op. Het onderscheid zit hem in de aanpak. Bij coaching gaat elke (deel)- leervraag uit van de lerende.